Biografie Ad Grooten

(Curaçao, 27-06-1962)

Ad Grooten

Foto: Bert Hoogeland

Inspiratie

Ik was al vroeg creatief bezig; tekende en schreef als kind boeken vol en toen ik op mijn vijftiende het gitaarspelen ontdekte, dankzij mijn gitaarspelende broer Henk, ontstonden al gauw de eerste eigen liedjes. Ik speelde de eerste jaren bas in rockbands als Kilroy, maar bekwaamde me ook al vroeg op folkinstrumenten als fluit en mandoline. Met o.a. Wilbert van Duinhoven (met wie ik later Pater Moeskroen en Mannen van Naam oprichtte) hadden we een redelijk succesvolle folkgroep die Pardoes heette. Ik houd nog steeds van veel uiteenlopende muziekstijlen. Van grote invloed op mijn latere composities is toch vooral de (Keltische) folkbeweging van de jaren ’70 en ’80. Mijn voorliefde voor de Nederlandse taal, van Annie M.G. Schmidt tot Drs. P, Bram Vermeulen, Huub van der Lubbe en een heleboel anderen zijn eveneens belangrijk geweest voor veel repertoire dat ik schreef. Monty Python en absurde stripverhalen als van Kamagurka vormden de basis voor veel humoristische liedjes die ik maakte voor Pater Moeskroen. In 2008 pakte ik mijn oude liefde weer op: het schrijven ‘pur sang’, toen ik de kans kreeg onder andere de twee sprookjesboeken van de Efteling te schrijven.

Opleiding

Ik ben hoofdzakelijk autodidact. Ontwikkelde me muzikaal vooral in de breedte; leerde veel verschillende muziekstijlen en instrumenten beheersen en kreeg mijn eerste muzieklessen pas op Middeloo, nu Hogeschool Midden-Nederland, alwaar ik in 1987 afstudeerde als muziektherapeut. Daarna ging ik meteen door naar het conservatorium in Rotterdam, maar dat maakte ik niet af omdat ik werk vond als muziektherapeut. Dat vak heb ik precies drie jaar lang uitgeoefend voor ik in 1992 fulltime prof-muzikant/componist werd. Ik beschouw de gitaar nog steeds als mijn hoofdinstrument, maar bekwaamde me op meerdere snaarinstrumenten zoals mandoline, banjo, bouzouki en ukelele. Ook speel ik graag op allerhande fluiten, zoals Ierse whistles en bespeel ik verschillende typen doedelzak.

Werk

Mijn muzikale carrière kwam pas echt van de grond toen ik samen met mijn studiegenoten de band Pater Moeskroen oprichtte. Behalve dat ik een van de muzikanten in deze populaire groep was, ontwikkelde ik me meer en meer als componist, tekstdichter en producer. Ik nam afscheid van mijn patervrienden in 2012, na meer dan 26 jaar trouwe dienst.
Een van de meest succesvolle projecten was het opzetten van de kinderband Cowboy Billie Boem, samen met Bart Pullens in 1996. Marcel Sophie, later Ton Smulders en nog later Bart Swerts namen mijn plaats in op het podium, omdat ik ervoor koos me meer op het schrijven toe te leggen. Als ‘man achter de schermen’ blijf ik tot op heden nauw betrokken bij Cowboy Billie Boem.
Andere wapenfeiten zijn mijn betrokkenheid bij de Efteling (ik schreef onder andere de twee sprookjesboeken en de musical ‘Sprookjesboom de Musical’), bij attractiepark Toverland, bij Rep & Roer (groep 8-musicals), Kids For Animals en de cd ‘Peuters in beweging’, die ik maakte in opdracht van Stichting Le Bon Départ.
Verder namen Bas en Joël (bekend van Idols 1) mijn nummer ‘De stille tocht’ op, in het kader van een album tegen zinloos geweld. Ook schreef ik voor Kinderen Voor Kinderen, voor Edukans, voor Samsam, voor uitgeverij Zwijsen, voor het Feesthuis in Wateringen, voor de attractieparken Duinrell en Tivoli, voor stichting Duurzame Energie, voor zorgverzekeraar CZ, voor de Jan van Brusselband en teksten voor kinder-cd’s bij ‘Luister een boek’. Dit alles vaak in opdracht, via mijn eigen bedrijfje Ad Grooten Producties.
In 2007 bracht ik een solo-cd uit, ‘Eilandskind’ genaamd. Een concept-album dat refereert aan mijn eerste levensjaren op Curaçao en waarop een keur aan gastzangers meedoet, waaronder Henk Hofstede, Gerard van Maasakkers en JW Roy.

In 2015 kwam het boek ‘De sprookjeskoningin’ uit, bij Ploegsma. Samen met Ruth Bakker tour ik door het land met de gelijknamige voorstelling.
Verder speel ik bij ‘Paul van Loon en Andere Snuiters’ en met mijn eigen groep Mannen van Naam. Ook sta ik af en toe op het podium met mijn muzikale helden van vroeger, de Veulpoepers.

Instrumentarium

Onder andere:

Gitaar, Bas, Mandoline, Tenorbanjo, Ierse Bouzouki, Cister, Ukelele, Tinwhiste, Low Whistle, Blokfluit, Schotse en Franse Doedelzak